نوشته های علمی وب سایت www.hamedkosari.com

راهنمای خرید میدی

کلمه MIDI مخفف کلمات Musical Instrument Digital Interface به معنای “رابط دیجیتال آلات موسیقی” هست. MIDI زبانی‌ هست که به کامپیوتر، آلات موسیقی و سخت‌افزارهای مرتبط، امکان تعامل با همدیگرو را میده. اجزای تشکیل‌دهنده MIDI شامل رابط(کارت صدا)، اتصالات و برنامه‌ای که داده‌های میدیِ ارسال شده، توسط اون قابل خوندن باشه

دوست عزیز اگه حوصله خوندن نداری فایل صوتی شو گوش کن.

Note/Event های MIDI

زمان استفاده از میدی کنترلر، هر موقع کلید یا کلاویه‌ای رو فشار میدین، اصطلاحا یک Note ایجاد میشه که گاهی اوقات، به اون، Event هم میگن. هر Event تولید شده، شامل اطلاعات زیره:
    Key ON and OFF: هنگامی که کلیدی فشرده یا رها میشه.
    بم یا زیر بودن نت پخش شده
    Velocity: میزان فشار و سرعت فشردن یک کلید
    After Touch: کلید، به چه میزان فشاری، نگه داشته شده.
    سرعت(Tempo)
    چپ یا راست بودن صدا(Panning)
   
    میزان بلندی صدا(Volume)
همچنین میدی میتونه اطلاعات رو بین ۲ یا چند دستگاه انتقال بده که این قابلیت، امکان هماهنگ‌سازی تمام تجهیزات رو فراهم می‌کنه. پالس MIDI به سرعت(Tempo) دستگاه اصلی که معمولا Sequencer هست، بستگی داره. پس اگه شما تمپو اصلی رو تغییر بدین، MIDI تنظیمات تمام تجهیزات رو با هم هماهنگ می‌کنه.

راهنمای خرید میدی

اتصالات MIDI

بیشتر اتصالات میدی به صورت یک کابل با استاندارد ۵ پین عرضه شدن و این کابل‌های صوتی، به کابل‌های MIDI مشهورن. در حالی که هنوز هم بیشتر اتصالات MIDI از کابل ۵ پینی استفاده می‌کنن، اما بعضی افراد با توجه به سخت‌افزاری که دارند، کابل‌های USB-USB یا USB-MIDI رو استفاده میکنن.که امروزه بیشتر رواج پیدا کرده و سرعت انتقالشون یکم بیشتره وضمنا اتصال ساده تری دارن و تقریبا به سمت یک استاندارد داره پیش میره.
برای ارسال و دریافت اطلاعات میدی، به یک رابط میدی(کارت صدا) نیاز دارین. در واقع، رابط(کارت صدا)، کار ارسال و دریافت اطلاعات میدی به ورکستیشن، Sequencer یا سخت‌افزارهای دیگه رو انجام میده.
داده‌های میدی را از یک دستگاه مثل Sequencer یا سینتی‌سایزر، به دیگر سخت‌افزارها منتقل می‌کنه. اگه شما از یک ورکستیشن یا Sequencer برای ارسال اطلاعات میدی استفاده میکنین، باید یک سر کابل میدی رو به پورت MIDI Out سیکوئنسر و یک سر دیگه کابل رو به پورت MIDI In دستگاه مقصد متصل کنین. تو اکثر مواقع، فقط در ورکستیشن‌ها یا Sequencer ها از MIDI Out استفاده می‌کنیم. برای مابقی تجهیزات یا سازها، از MIDI In یا MIDI Thru استفاده می‌کنیم.
MIDI In
این روزها، میدی کیبورد کنترلرها، یکی از مهمترین ابزارها برای تولید موسیقی و نواختن سازهای مجازی بحساب میان. به همین دلیل، نباید یه دستگاه بی‌کیفیت ‌تر از یک سینتی‌سایزر سخت‌افزاری درجه یک رو به استودیوتون راه بدین.
میدی کنترلر نباید پیچیده باشه، بی‌کیفیت باشه و احساس ساز زدن با یک اسباب ‌بازی رو به شما منتقل کنه.
تو این مقاله به نکاتی اشاره می‌کنیم که موقع خرید میدی کیبورد باید اونا رو در نظر بگیرید.
۱. حس نوازندگی با دستگاه
در بسیاری از مواقع، افراد نسبت به حس نوازندگی با کنترلر بی‌توجهی می‌کنن. اینکه دستگاه یک کنترله، دلیل نمیشه که حس نواختن با اون شبیه به یک اسباب‌بازی باشه. یه MIDI کنترلر باید اکشن خوب و قابل اتکایی داشته باشد تا شما بتونین بهترین استفاده رو از صداها ببرین و از ساز زدنتون هم لذت ببرین.
۲. کنترل‌های متعدد
از اونجا که دستگاه شما یک کنترلره، بهتره طیف وسیعی از کنترل‌‌ها رو در اختیارتون قرار بده تا با استفاده از اون ها، به ‌راحتی نرم‌افزار آهنگسازی و سینت‌های مجازیتون رو مدیریت کنین.
۳. کیفیت ساخت و دوام
چه برای ساعت‌ها نوازندگی تو استودیو و چه برای کنسرت، یک کنترلر خوب باید در برابر صدمات و سختی‌ها مقاوم باشه.
۴. درایورهای باکیفیت
میدی کیبوردی که باعث هنگ کردن نرم‌افزار و تأخیر زمانی بشه، بی‌شک تجربه‌ی لذت‌بخشی را به همراه نداره. ممکنه یه دستگاه در ظاهر بسیار عالی باشه، اما اگر درایور اون پایین‌تر از حد استاندارد باشه، می‌تونه باعث عدم ثبات، اتصالات غیرقابل اتکا و مشکلات دیگه ای بشه.
راهنمایی: دربار‌ه‌ی شرکت تولیدکننده‌‌ی دستگاه مورد نظر تحقیق کنین و ببینین که آیا سابقه‌ی خوبی در زمینه‌ی طراحی درایور داره یا نه.
۵. هماهنگی با نرم‌افزار
شما باید بتونین کنترل مناسبی روی نرم‌افزار خودتون داشته باشین؛ میخواد این نرم‌افزار یک ساز مجازی باشه و یا یک نرم‌افزار آهنگسازی.
راهنمایی: کنترلری که بتوان کنترل‌های اون (پیچ‌ها، اسلایدر‌ها، پد‌ها و …) رو به امکانات مختلف نرم‌افزار متصل کنه، یک گزینه‌ی ایده‌آله. در بیشتر موارد، کنترلری که نرم‌افزار شما از قبل به اون شناسونده شده باشه، به‌طور خودکار و پویا، بخش‌های مختلف نرم‌افزار رو به کنترل‌های موجود متصل میکنه پورت MIDI Thru برای دریافت داده‌های میدی از Sequencer یا سخت‌افزارهای دیگه استفاده می‌شه.
این پورت، داده‌های MIDI In روکپی می‌کنه و به شما امکان این رو میده که چندین دستگاه رو بدون نیاز به پورت‌های بیشتر، به رابط میدی یا Sequencer وصل کنین. با استفاده از این پورت، می‌تونین تمام تجهیزات‌تون رو به Sequencer مرکزی(اصلی) متصل کنین. به این نوع اتصال تجهیزات، زنجیره گل آفتابگردان(Daisy Chaining) میگن.

مزایای استفاده از میدی

شاید با خودتون فکر کنین که ضبط صدا(سیگنال صوتی) هر ساز، راحت‌تر باشه اما حقیقت اینه که ضبط Track های صوتی در مقابل ضبط میدی، محدودیت‌های زیادی داره و در واقع، میدی شما رو محدود به چیزی نمی‌کنه.
قدرت اصلی میدی در «ویرایش مداوم» اون هست. شما می‌تونید صدای هر Track ضبط شده یا کل اجراتون رو بدون نیاز به اجرا و ضبط مجدد، ویرایش و دست‌خوش تغییر کنین.
از صدای پیانو خوشتون نمی‌آید؟ به راحتی از یک صدای دیگه استفاده کنین.
از ترتیب و تسلسل آکوردها راضی نیستین؟ اونا رو در زمان کوتاهی ویرایش کنین.
اینا فقط دو مزیت استفاده از میدی هستن که روی روند کاری شما میتونن تاثیر مثبت میذارن.
به کمک مزیت‌های میدی، اجراهای شما بهتر و در زمان کمتری انجام میشن.

مشخصات و اصطلاحات میدی کیبورد و کنترلر

راهنمای خرید میدی

کیبورد ها متشکل از یک صفحه کلید یا چند اکتاو کلاویه و یک بانک صدای داخلی هستن که میشه از اونها در تولید و ساخت موسیقی بهره برد. هرچند که میشه از یک کیبورد برای انتقال کُد های میدی استفاده کرد، ولی میدی کیبوردها میتونن از نظر قیمت بسیار مناسب تر باشن و در مواردی کیفیت بالاتری از نظر جنس کلاویه و امکانات بیشتری رو نسبت به کیبوردها جهت ساخت و تولید موسیقی توسط کامپیوتر به ما میدن.

کلاویه ها
شاسی ها و کلید ها که اجزای تشکیل دهنده صفحه کلید میدی کیبورد هستن رو کلاویه میگن که جزو عوامل اصلی و تعیین کننده کیفیت و قیمت میدی کیبوردها هاست. کلاویه ها بر اساس سبک ساخت میدی کیبورد دارای تنوع هستن و با وزن های متفاوتی طراحی شدن. وزن هر کلاویه بر اساس جنس تولیدی از پلاستیک، سرامیک و سرب توسط کمپانی سازنده تعیین میشه که میتونه در سرعت برگشت های کلاویه در حین نواختن و عمر اون تاثیرگذار باشه. کلاویه ها از سه قسمت تشکیل شدن: قسمت ابتدایی (بیرونی) جایگاه ضربات انگشتان دست و قسمت میانی (حسگر شدت ضربه) و تبدیل کننده ضربات انگشتای دست به کد های میدی و قسمت انتهایی جهت بالانس کلاویه و مهار کننده.
کلاویه ها در اندازه های متفاوتی طراحی شدن که میشه اونها رو به دو دسته عمده تقسیم کرد. اولی با ساختار کلاویه های سبک (مثل کیبورد) و دیگری با ساختار سنگین (مثل پیانو) طراحی شدن و تفاوت بین اون ها ارتفاع کلاویه از مبدا تا مقصد (از حالت عادی تا نهایت فشردن کلاویه) و قرار گیری وزنه ی تعبیه شده در زیر کلاویه هست.
توی میدی کیبورد ها تعداد کلاویه ها با تعداد 25و37و49و61و73و88 کلید تولید میشن. (دو، سه، چهار، پنج، شش و هفت اکتاو) تنها تفاوت در دسترسی همزمان به اکتاو هاست و معمولا افرادی که نیاز به یک محصول پرتابل دارن از نمونه های سبک تر با تعداد اکتاو کمتر استقبال می کنن.

حالا بریم سراغ کلاویه ها

کلاویه سبک Light Weight


ساده ترین کلاویه ها از هیچ وزنه ای بهره نمیبرن و کمترین مقابله رو در فشردن کلاویه توسط انگشتای دست نوازنده انجام میدن. کلاویه این میدی کیبوردها معمولا در حین نواختن با سرعت بسیار زیادی به پایین میرن و متقابلا با همون سرعت برگشت دارن در نتیجه برای نواختن قطعات سریع  خیلی مناسبن. این نوع کلاویه ها معمولا ارزان قیمت  هم هستند.

کلاویه نیمه سنگین Semi Weight
این نوع کلاویه ها معمولا وزنه ای از متریال های مختلف دارن که باعث برگشت نسبتا کُند تری نسبت به کلاویه های سبک میشن. محصولاتی که از این کلاویه ها بهره می برن، جزو پر طرفدارترین محصولات بازار میدی کیبوردها هستن. چرا که نوازنده های حرفه ای کیبورد، پیانو و سینتی سایزرها ارتباط بسیار نزدیکی از بابت انتقال حس نواختن ساز از طریق انگشت ها با این میدی کیبوردها برقرار می کنن.

کلاویه سنگین Hammer Action
توی این سبک میدی کیبوردها که کلاویه اون ها توسط پلاستیک فشرده، سرامیک و سرب سنگین شدن، سرعت کلاویه در رفت و برگشت ها خیلی کُندتر میشه و به نوازنده حس نواختن یک پیانو رو القا میکنه. مکانیزم استفاده شده در این نوع کلاویه ها نسبتا با مدلهای قبلی یکم متفاوت تره و ساختار اون ها رو به اصلاح چکشی میگن.  

حساسیت Velocity
کلاویه ها از نقطه آغازین تا انتها (از حالت عادی تا نهایت فشردگی کلاویه)  لایه های مختلفی دارن که از بین 0 تا 128 تقسیم شدن. برای هر میدی کیبورد به تناسب هر کلاویه یک حساسیت سنج (پَد گرافیتی) طراحی شده؛ دو پَد گرافیتی که با فاصله ی جزئی در کنار هم قرار گرفتن و میتونن شدت ضربه رو شناسایی کنن. کد کلاویه به همراه شدت اون از طریق مدارها و برد الکترونیکی دستگاه به کدهای هگزادسیمال میدی تبدیل میشن و از طریق USB به کامپیوتر منتقل میشن. لایه بندی و دقت این پَد های گرافیتی با همدیگه متفاوتن و میتونه در مدل های مختلف بصورت چهارتایی، هشت تایی، شونزده تایی یا سی و دوتایی و… برای میدی کیبورد تعریف بشن.به عنوان مثال یک میدی کیبورد با حساسیت 32 تایی قابلیت انتقال چهار لایه حساسیت رو به نرم افزار داره که قطعاً یک حساسیت جالبی برای کلاویه های یک میدی کیبورد هست. معمولا کمپانی ها اطلاعات دقیقی راجع به این پارامتر نمیدن و جزء اطلاعات مخفی اون ها محسوب میشه، ولی خیلی این امر تاثیر گذاری در قیمت و کیفیت کالا رو داره.

افترتاچ After Touch
بعد از فشردن کلاویه با شدت زیاد یا فشردن بیش از حد کلاویه، کاربر به یک لایه تحت عنوان افترتاچ دسترسی پیدا می کنه که میشه از اون به عنوان پیچ، فیلتر، کات آف یا… استفاده کنه. این لایه برای نرم افزار های آهنگسازی و تولید موسیقی قابل برنامه ریزیه و میشه از اون برای انتقال بهتر حس و تکنیک نواختن سازهای مختلف استفاده کرد.

تغییر اکتاو Octave Shift
این دکمه ها که با دو سوئیچ + و – در کنار میدی کیبورد در دسترسه، برای بالا و پایین کردن اکتاو استفاده میشه. در صورتی که از میدی کیبورد های با اکتاو پایین استفاده میکنین، استفاده از این سوئیچ ها خیلی کاربرد داره.

ترانسپوز Transpos
این دکمه ها که با دو سوئیچ + و – روی میدی کیبوردها طراحی شدن، میتونن برای بالا و پایین کردن نیم پرده بین نت های موسیقی استفاده بشن. برای مثال شما میتونید نت لا رو با ترنسپوز به لادیِز تبدیل کنین. یا با دوبار زدن کلید ترنسپوز + نت لا رو به سی تبدیل کنین.

پیچ بِند Pitch Bend
همونطور که از اسمش پیداس، برای تغییر دادن پیچِ نت ها و صداهای در حال اجرا کاربرد داره. پیچ بِند معمولا به صورت اهرمی طراحی شده  که زیر اون یک فنر وجود داره و قابلیت بالا و پایین یا چپ و راست کردن داره. فنر زیر این اهرم باعث میشه بعد از به حرکت در آوردن اهرم پیچ و رها کردن، اهرم سریعا به حالت اولیه برگرده. کاربر میتونه با تغییر دادن پیچ نت ها به اِعمال تکنیک های مختلف در نواختن ساز بپردازه. توی بعضی از میدی کیبوردها این اعمال از طریق صفحه لمسی و بدون هیچ اهرمی قابل انجامه.

فینگر پد Finger Pad
فینگر پدها برای نواختن ساز های کوبه ای از قبیل درام، پرکاشن و… طراحی شدن و در بعضی از مدل ها برای ارتباط برقرار کردن با نرم افزار های صدا و تصویر قابل استفاده هستن. این پد ها در اندازه های مختلف و با نورهای پس زمینه متفاوت طراحی میشن و در نرم افزار های آهنگسازی میتونن نقش های متفاوتی رو بازی کنن. مهمترین معیار برای انتخاب یک میدی کیبورد با فینگر پد اندازه، حساسیت و تعداد لایه های اون هست. توی بعضی از میدی کیبوردها اندازه فینگر پد خیلی کوچیک و حساسیت اون ها پایینه، که نوازنده رو در نواختن ساز به مشکل میندازه ولی در بعضی های دیگه اینجوری نیست. بهتره حساسیت (Velocity) فینگر پدها قبل از خرید توسط کاربر تست بشه. همون طور که بالاتر اشاره کردیم، کمپانی ها در مورد حساسیت اون اطلاعاتی در اختیار کاربر نمیذارن.

کنترلر Controller
در قسمت بالاییه بعضی از میدی کیبوردها قسمتی وجود داره که یک سری پارامترها رو برای کنترل کردن نرم افزار در اختیار کاربر قرار میده. زمانی که از لغت میدی کیبورد برای معرفی یک محصول استفاده میشه، برداشت اینه که شما محصولی رو عنوان کردید با چند اکتاو کلاویه؛ ولی زمانی که در انتهای اون از لغت “کنترلر” استفاده می کنین به این معنیه که این چند اکتاو دارای آیتم هایی برای کنترل کردن پارامترهای نرم افزار هستن که به این دسته از محصولات “میدی کیبورد کنترلر” میگن. میدی کیبورد کنترلرها توانایی کنترل کردن و دسترسی سریع به میکسر نرم افزار، سازهای مجازی (VST) و پلاگین ها رو به کاربر میدن و توی سرعت و دقت کار خیلی اهمیت دارن. بخش کنترلِ میدی کیبورد به صورت مجزا هم قابل تهیه هست. مثلا شما میتونین در حین خرید برای پایین آوردن هزینه ها یک میدی کیبورد در ابتدا تهیه کنین.

فیدر Fader
فیدر یا اسلایدر یک اهرمه که میتونه در محور بالا و پایین یا چپ و راست حرکت کنه و اندازه استاندارد اون برای مدل هایی که در محور بالا و پایین حرکت میکنن و در استودیو های صدابرداری و میکسرهای حرفه ای تعبیه شده اند، ده سانتی متر هست ولی با توجه به محدودیت فضا در میدی کیبورد ها معمولا اون ها کوچیکتر از حد استاندارد طراحی میکنن. این فیدر ها بین 0 تا 128 کد رو به نرم افزار انتقال میدن و برای کنترل کردن فیدر تراک های تشکیل دهنده موسیقی روی میکسر نرم افزار قابل استفاده هستن. در بعضی میدی کیبورد کنترلرها، این فیدرها قابلیت تغییر و شیفت شدن دارن. به صورتی که اگر شما 9 فیدر روی میدی کیبورد خودتون داشته باشین، یکی رو به عنوان لِول مَستر تعیین میکنین و هشت تای بعدی رو میتونین از تِراک 1 تا 8 و با شیفت کردن از 9 تا 16 و… تحت کنترل قرار بدین. این تغییر میتونه در بعضی از میدی کیبورد کنترلرها، در یک بانک، 4 بانک یا به صورت نامحدود امکان شیفت کردن داشته باشه.

روتاری Rotary
همون طور که از اسم اون پیداست، یک اهرم چرخشی هست که در قسمت کنترلر می تونه پارامترهای چرخشی در نرم افزار رو کنترل کنه. برای مثال شما قرار هست ناب (knob) چپ و راست مربوط به پَن هر تراک رو تغییر بدین. روتاری های تعبیه شده میتونن با سهولت این کار رو برای شما انجام بدن. روتاری ها به دو نوع تقسیم میشن که در یکی چرخش به صورت بی نهایت هست (با ساختار دیجیتال که تحت عنوان “اِنکودِر Encoder” معرفی میشن) و دیگری که ساختارش آنالوگ هست، از ابتدا تا انتهای مسیر حرکت دارای مقادیری از 0 تا 128 هست که اکثراً تحت عنوان ” knob ناب ” معرفی میشن.

کنترلر های سوئیچ و ترنسپورت Transport and switche
کنترلرهای سوئیچ درواقع دکمه هایی هستن که میتونن برای کاربردهای برنامه ریزی میدی کیبورد و ارسال فرامین Solo و Mute و… روی میکسر نرم افزار مورد استفاده قرار بگیرن که معمولا در بالای اون ها یا پشت دکمه چراغی برای نمایش دادن وضعیت فعال یا غیر فعال بودن اون ها رو تعبیه کردن.
کنترلر ترنسپورت ها متشکل از سوئیچ هایی هستن که برای کنترل کردن قسمت ناوبری اصلی پروژه، مثل Play و Pause و FW و… مورد استفاده قرار میگیرن.

پدال ساستین Sustain Pedal
این پورت برای اتصال پدال ساستین با کانکشن TS در پشت میدی کیبورد یا کنترلرها تعبیه میشه و میتونه برای عملکرد ساستین و حفظ کردن صدا و ادامه دار شدن اون در حین نواختن استفاده بشه. شما میتونین با پدالِ متصل شده به این پورت، یک نت یا چندتا نت رو موقع نواختن به صورت مداوم با صدا نگه دارین و با برداشتن پا از روی پدال ساستین صدای اون ها رو قطع کنین.

پدال اکسپرشن Expression Pedal
این ورودی مثل پدال ساستین توی بعضی از میدی کیبورد یا کنترلرها طراحی شده و با توجه به شکل و شمایل پدال خودشون میتونن برای اعمال مختلفی مثل تغییر دینامیک و سطح خروجی صدا یا ارسال فرامین مختلف دیگه مورد استفاده قرار بگیره.

تغذیه برق AC Adapter Or Bus Powered
میدی کیبوردها معمولا برق مورد نیاز خودشون رو از طریق درگاه USB تامین میکنن و نیاز به آداپتور مستقل ندارن. ولی سوال اینجاست که چرا در پشت بعضی میدی کیبورد یا کنترلرها درگاه ورودی آداپتور وجود داره و همراه اون ها آداپتور عرضه نمیشه! این درگاه برای زمانی طراحی شده که شما میخواین این میدی کیبورد رو به سخت افزارهای پرتابل مثل موبایل، تبلت و… متصل کنین و از اونجایی که این محصولات توانایی تامین برق مورد نیاز میدی کیبورد یا کنترلر را ندارن، مجبور به تهیه کردن یک آداپتور مستقل هستین. از دیگر موارد استفاده از آداپتور مستقل میشه به زمانی اشاره کرد که شما میخواین میدی کیبورد خودتون رو از طریق درگاه MIDI به دستگاه دیگه که دارای بانک صوتی هست، مثل کیبورد یا Sound Module متصل کنین.

کنترل پنل نرم افزار MIDI Editor
ویرایشگر میدی از نرم افزارهایی هست که به همراه بعضی از میدی کیبورد یا کنترلرها عرضه میشن. در میدی کیبوردهایی که امکان ویرایش تنظیمات داخلی دستگاه برای کنترل کردن و سازگاری با نرم افزارهای مختلف وجود داره، شما میتونین از طریق این کنترل پنل، به سادگی اِلمان های میدی کیبورد کنترلر خودتون رو ویرایش و روی حافظه داخلی دستگاه ذخیره سازی کنین. به زبان ساده تر این نرم افزار به کاربر کمک میکنه که سریع تر و ساده تر بتونه تنظیمات داخلی میدی کیبورد خودش رو برای سازگاری بهتر با نرم افزار های مختلف از طریق کامپیوتر، ویرایش کنه.

نمایشگر Display
این صفحه نمایش میتونه با کیفیت های مختلفی به تناسب قیمت میدی کیبورد روی بدنه اون ها تعبیه شده باشه و از طریق اون کاربر میتونه پارامتر های داخلی میدی کیبورد کنترلر خودش رو ببینه و ویرایش و ذخیره کنه. در بعضی از میدی کیبوردها این صفحه نمایش خیلی ساده و در بعضی ها خیلی با کیفیت و پیچیده طراحی شدن. محصولاتی که از نمایشگر بزرگتر با قابلیت نمایش اِلمان های بیشتر بهره میبرن، کاربر رو به استفاده کمتر از ماوس کامپیوتر ترغیب میکنن و حتی می تونن برای اجرای زنده گزینه مناسب تری باشن.

تقسیم کننده اکتاو Zone
شما از طریق این پارامتر میتونین صفحه کلید خودتون‌ رو به چند قسمت مختلف تقسیم کنین و روی هر قسمت یک صدای متفاوت رو از داخل نرم افزار بارگذاری کنین. به عنوان مثال میشه در یک میدی کیبورد چهار اکتاو، دو اکتاو اون رو به صدای آرپژ مجهز کرد و دو اکتاو دیگه رو به صدای پیانو.

سازگاری با نرم افزار Remote Device
میدی کیبورد ها همیشه با تمامی نرم افزار های DAW تحت سیستم عامل های ویندوز و مک سازگار بودن و فقط کافیه که توی قسمت تنظیمات مربوط به میدی کیبورد از داخل نرم افزار خودتون، محصول متصل شده به کامپیوتر رو معرفی کنین.
برای اتصال یک میدی کیبورد به نرم افزاری که تحت سیستم عامل های موبایل مثل iOS , Android و… فقط کافیه که شما آداپتوری تهیه کنین که قابلیت تبدیل پورت شارژ شما رو به یک مادگی USB داشته باشه.
در میدی کیبورد کنترلرها معمولا مشکلاتی در معرفی بعضی از قسمت های کنترلری وجود داره که کمپانی ها از نرم افزار های مختلفی برای معرفی محصول خودشون به نرم افزار استفاده میکنن. بعضی از کمپانی ها از استاندارد های خود نرم افزار DAW برای کار با نرم افزار استفاده می کنن که شما فقط باید اون رو از داخل نرم افزار انتخاب کنین.

امیدوارم که این مقاله پربار رو که ازسایت www.hamedkosari.com میخونید و میشنوید براوتون مفید باشه و از زمانی که برای خوندن یا شنیدن این مقاله گذاشتید پشیمون نشده باشید

.

  • من حامدکوثری هستم و از شما سپاسگزارم که به این مقاله توجه کردید..اون رو خوندید و آگاهی خودتون رو در مورد میدی کیبوردها بالا بردید.

برای خرید میدی کنترلر میتونید به سایتهای زیر مراجعه کنید

 

تهران ملودی 

 

ساز کالا

 

داور ملودی

علم تنظیم

آخرین ویرایش ملوداین 5

سلام دوستان نسخه 5 ملودین توانایی اصلی خود را در زمینه ویرایش وکال تقویت می‌کند و این قابلیت را به مراتب قدرتمندتر از قبل می‌سازد.

علم تنظیم

ملوداین چیست؟

سلام دوستان گوینده، Carlo De Bertini، Melodyne را معرفی می‌کند و به نسخه‌های مختلف آن اشاره می‌کند. او بر اهمیت درک اصول اولیه قبل از

علم تنظیم

cakewalk by bandlab 2024

سلام دوستان اعلام اینکه زمان انتشار و قیمت نهایی Cakewalk Sona مشخص نیست بیان اینکه نسخه اولیه ای از این نرم افزار قابل دسترسی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت حامد کوثری