نوشته های علمی وب سایت www.hamedkosari.com

با مطالعه این مقاله براحتی میتونبد میکروفن مناسبتون رو انتخاب و خربد کنبد
راهنمای جامع خرید میکروفن

چطوری یک میکروفن استودیویی انتخاب کنیم؟


راهنمای خرید میکروفون

افرادی که ضبط قطعات رو به صورت حرفه ای انجام میدن، به خوبی میدونن که انتخاب میکروفن یکی از تاثیرگذارترین عوامل در کیفیت ضبطه. اگه به تازگی کار خودتون رو توی زمینه ی ضبط شروع کردین، احتمالا مسئله ی انتخاب میکروفن برای شما ابهام های زیادی رو ایجاد کرده. اگه یکم در زمینه کارهای استودیویی با تجربه باشین، می دونین که بعضی میکروفن ها برای ضبط کردن بعضی از سازها مناسب ترن، اما بدون داشتن تجربه ای از تئوری آکوستیک، علت اون رو متوجه نمیشین باید بدونین که به یک میکروفن داینامیک نیاز دارین یا میکروفن کاندنسر؟ تیوب یا سالید استیت؟ با وجود تعداد خیلی زیادی از میکروفن ها توی بازار، انتخاب شما سخت میشه و به همین علت آشنایی کامل با انواع میکروفن و نوع کاربری اون ها حتما به شما کمک میکنه.
انتخاب اشتباه میکروفن شما رو به دردسر میندازه، اما نگران نباشین. توی این مقاله (راهنمای خرید میکروفن)سعی کردم ابهام های خرید میکروفن مناسب برطرف بشه تا بتونین ضبط هایی با کیفیت دلخواهتون داشته باشین.

انواع میکروفن

میکروفن های داینامیک

توی یک میکروفن داینامیک، سیگنال صوتی به وسیله ی حرکت یک رسانای الکتریکی توی یه میدان مغناطیسی ایجاد میشه. توی بیشتر میکروفن های داینامیک، یک دیافراگم خیلی نازک و سبک در واکنش به فشار صدا به حرکت در میاد. این حرکت دیافراگم باعث میشه سیم پیچی که در میدان مغناطیسی معلق هست، به حرکت در بیاد و جریان الکتریکی کوچیکی رو ایجاد کنه. میکروفن های داینامیک نسبت به میکروفن های کاندنسر به فرکانس های بالا و فشار صدا حساسیت کمتری دارن و معمولا مقاومت بیشتری در برابر آسیب دیدن از خودشون نشون میدن و قیمت کمتری هم دارن. میکروفن های داینامیک برای ضبط کردن درامز و گیتار الکتریک ایده آل هستن. محبوب ترین میکروفن تاریخ برای ضبط صدای snare، میکروفن Shure SM57 اه ( که برای ضبط کردن صدای آمپلی فایر گیتار هم ایده آله). خیلی از مهندسین صدا میکروفن Sennheiser MD421 رو برای ضبط صدای toms استفاده می کنن. میکروفن AKG D112 هم برای ضبط صدای کیک درام فوق العاده ست.

میکروفن های کاندنسر

راهنمای خرید میکروفون

اگه میخواین صدای مورد نظرتون رو با صداقت هر چه تمام تر ضبط کنین، به یه میکروفن کاندنسر نیاز دارین.صدایی که از من دارین میشنوین با یک میکروفن کاندنسر ضبط شده. میکروفن های کاندنسر نسبت به میکروفن های داینامیک به سرعت و جزئیات امواج صوتی حساس ترن. این سیستم مکانیکی ساده، از یک دیافراگم رسانای خیلی باریک و کشیده تشکیل شده که در کنار دیسک فلزی (بک پلیت) قرار داره. این طراحی یه خازن رو میسازه که انرژی الکتریکیش رو از یک منبع ولتاژ خارجی تامین میکنه (یک باتری یا یک منبع برق اختصاصی، یا فانتوم پاوری که میکسر و یا کارت صدای شما ارائه میده). این دیافراگم در واکنش به فشار صدا ارتعاش پیدا میکنه و باعث میشه ظرفیت خازنی تغییر کنه و تغییر ولتاژ ایجاد بشه (و این یعنی سیگنال خروجی میکروفن). میکروفن های کاندنسر به دو صورت سالید استیت و تیوب وجود دارن و شکل ها و سایزهای مختلفی دارن، اما تموم اون ها بر اساس همین اصولی که گفتم کار می کنن.

می توانید در این مقاله  ( راهنمای خرید میکروفون ) اطلاعات بیشتری کسب کنید…

میکروفن های ریبون

این میکروفن ها که در عصر طلایی رادیو خیلی استفاده میشدن، به لحاظ تجاری اولین میکروفن های دایرکشنال (جهت دار) موفق بودن. امروزه میکروفن های ریبون، به لطف تلاش های چند کمپانی مثل Royer، دوباره توی استودیوها استفاده میشن. میکروفن های ریبون به جای این که به مقدار فشار صدا پاسخ بدن، به velocity مولکول های هوا که در یک میدان مغناطیسی قوی معلق هستن واکنش نشون میدن (که همین عامل باعث پیدایش انواع دیگر میکروفن ها شده). برای استفاده ی استودیویی، این اختلاف عملکرد، هر چند ممکنه موقع ضبط در یک محیط خارجی و در یک روز طوفانی تاثیر گذار باشه، اهمیت چندانی نداره. میکروفن های ریبون کلاسیک مثل RCA 44 و dx77 به شدت ظریف و حساس بودن. میکروفن های ریبون امروزی مثل Royer R121 و R122 به شکلی طراحی شدن که مناسب کارهای روزانه ی استودیویی باشن.

میکروفن های USB

این دسته از میکروفن ها جدیدا به بازار معرفی شدن و پیشرفت جدیدی در تکنولوژی میکروفن ها به حساب میان. میکروفن های USB تمام اجزای میکروفن های دیگه رو دارن: کپسول، دیافراگم و… تفاوت میکروفن های USB با بقیه میکروفن ها وجود دو مدار بیشتر در میکروفن های USB هست: یک پری امپ آن-بورد و یک مبدل آنالوگ به دیجیتال که کار همون کارت صدای خودمون رو میکنه. با وجود پری امپ، دیگه نیازی به اتصال میکروفن USB به میکسر یا یک پری امپ میکروفن اکسترنال نداره. مبدل آنالوگ به دیجیتال، خروجی میکروفن رو از آنالوگ به دیجیتال تبدیل میکنه و اینجوری میتونین میکروفن USB رو مستقیما به کامپیوتر یا گوشی هوشمندتون متصل کنین. این ویژگی باعث آسون شدن ضبط میشه، مخصوصا برای افرادی که جای ثابتی ندارن و مدام در حال جابجایی هستن. تنها کافیه که میکروفن خودتون رو به کامپیوتر متصل کنین، نرم افزار ساخت موزیک رو باز کنین و شروع به ضبط صداها کنین!

اگر درمورد کارت صدا ها اطلاعات کافی ندارین کافیه روی همین لینک   راهنمای خرید کارت صدا کلیک کنین تا اطلاعات کافی رو توی یه مقاله مثل همین مقاله در مرد کارت صدا بهتون بدیم.

راهنمای خرید میکروفون

خوندن جدول پاسخگویی فرکانسی میکروفن

جدول پاسخ فرکانسی میکروفن  به شما نشون میده که یک میکروفن برای چه شرایطی مناسبه و برای چه شرایطی مناسب نیست. جدول های پاسخگویی فرکانسی توی کارخونه، به وسیله ی تست کردن میکروفن ها توی یک اتاق خالی از انعکاس صدا تهیه میشن. اتاق خالی از انعکاس صدا یک اتاق بخصوصه که منحصرا برای تست صدا ساخته شده. هدف از ساخت اینجور اتاقی، ایجاد یک اتمسفر کنترل شده هست که توی اون هر میکروفن در یک شرایط برابر تست میشه و داخل این اتاق، صدا هیچ انعکاسی نداره. برای درست کردن این جدول، معمولا یک اسپیکر رو روبروی میکروفن در حال تست قرار میدن و یک Pink noise پلی بک میشه (نویز صورتی یا pink noise صداییه که توی اون تمام فرکانس ها در همه اکتاوها انرژی مساوی دارن). بعد میکروفن به یک آنالیزور طیف فرکانسی فرستاده میشه و  این شکلی جدول خروجی و پاسخگویی فرکانسی ساخته میشه. محدوده ی این جدول معمولا بین ۲۰Hz تا ۲۰kHz هست که همون محدوده ی شنوایی ما انسانهاست.

چطور این جدول رو بخونیم؟

توی یه جدول پاسخگویی فرکانسی میکروفن، اعداد افقی نشانگر فرکانس ها (بین ۲۰Hz تا ۲۰kHz) و اعداد عمودی نشون دهنده پاسخگویی نسبی برحسب دسی بل (dB) هستن. با نگاه کردن به جدول پاسخگویی فرکانسی میتونین بفهمین میکروفن مورد نظرتون در فرکانس های مختلف چه عملکردی رو از خودش نشون میده.

حالا کاربرد این اطلاعات چیه؟

اجازه بدید برای روشن شدن مطلب یه نگاه به جدول پاسخگویی فرکانسی میکروفن Shure SM57 بندازیم:
این جدول نشون میده که SM57 برای اینسترومنت هایی مثل snare drum ایده آله، چون که فرکانس پایه ی snare در محدوده ی ۱۵۰Hz تا ۲۵۰Hz اه و این دقیقا جاییه که جدول پاسخگویی فرکانسی SM57 نشون میده که پاسخگویی فرکانسی این میکروفن در این محدوده یکنواخت (فِلت) هست و صدا رو همون طور که هست دریافت میکنه. برآمدگی سمت راست جدول جاییه که فرکانس صدای تیز و ناگهانی Snare شنیده میشه. به علاوه، توی قسمت فرکانس های بیس می بینیم که فرکانس های کمتر از ۱۵۰Hz محو شدن که این ویژگی هم برای تداخل نکردن فرکانس های بم snare با kick drum فوق العاده ست. این ترکیب همون چیزیه که یک میکروفن رو برای استفاده روی snare ایده آل میکنه: توانایی گرفتن صدای حقیقی snare، شدت دادن به صدای تیز snare و تداخل نکردن با اینسترومنت هایی که در کنارش قرار دارن.

به نظرتون تا اینجای کار مقاله ( راهنمای خرید میکروفون ) جطور بوده؟

درک الگوهای قطبی میکروفن

کاردیوید

میکروفن هایی با الگوی قطبی کاردیوید، صداهایی که از روبروشون میاد رو بهتر دریافت میکنن و صداهایی که از پشت و اطراف میاد رو رد میکنن. شکل گرافیکی این الگو شبیه به یک قلبه (به همین خاطر هم بهش کاردیوید میگن). قابلیت رد کردن صداهایی که در قسمت پشت میکروفن وجود دارن، میکروفن های کاردیود رو برای شرایطی که از چند تا میکروفن به صورت همزمان استفاده میشه و یا مواقعی که نمیخواین صدای آمبیانس اتاق به وسیله ی میکروفن گرفته بشه، ایده آل ساخته شدن. این میکروفن ها که هم برای استودیو و هم برای اجرای زنده قابل استفاده هستن، درصد بالایی از کاربری میکروفن رو به خودشون اختصاص میدن. یادتون باشه که میکروفن های کاردیوید هم مثل بقیه میکروفن های تک جهته افکت مجاورت (proximity effect) دارن، یعنی اگه میکروفن رو زیاد به منبع صدا نزدیک کنین مقدار بیس افزایش پیدا میکنه.

سوپر کاردیوید و هایپر کاردیوید

الگوهای قطبی سوپر کاردیوید نسبت به کاردیوید، تک جهتی تر هست و هایپر کاردیوید هم  تک جهتی تر از سوپر کاردیود هست. برخلاف میکروفن های کاردیوید، هر دوی این الگوهای قطبی قسمت پشتی حساسی دارن (در سوپر کاردیودها کوچیک تر هست) که صدا رو میگیره و همین امر باعث میشه که نحوه ی قرار دهی این میکروفن ها یکم مشکل بشه.

Omnidirectional

میکروفن های چند جهته صداها رو به شکل مساوی از تمام جهات شناسایی میکنن. شکل گرافیکی این الگو دایره ست. یک میکروفن چند جهته افکت مجاورت نداره. تمام میکروفن هایی که ساخته میشن در ابتدا چند جهته هستن، اما بعدا با انجام کارهای مهندسی این میکروفن ها رو تبدیل به میکروفن هایی با الگوی قطبی تک جهته میکنن. میکروفن های چند جهته برای ضبط صدا در کنار صدایی که در حال ضبط اون هستین ایده آل هست.

Figure 8

میکروفن هایی با این الگوی قطبی نسبت به صداهایی که در جلو و عقب میکروفن اتفاق میفته به شکل مساوی حساس هستن، اما صداهایی که از کنار میان رو رد میکنن. توی این حالت الگویی ایجاد میشه که به شکل پاپیونه و کپسول میکروفن در نقطه ی طلاقی این شکل ۸ قرار داره. این الگو با اسم “دو جهته” شناخته میشه.

چند الگویی

خیلی از میکروفن های کاندنسر حرفه ای قابلیت تغییر الگوی قطبی رو دارن. معمولا الگوهای چند جهته، کاردیوید و Figure 8 شامل اون ها میشه. یک مثال خوب از این نوع میکروفن ها AKG C12VR هست که هر سه الگوی گفته شده رو به علاوه ی شش تنظیم حد وسط (بین الگوها) رو به شما ارائه میده تا در مجموع به ۹ الگوی قطبی دسترسی داشته باشین.

درک اندازه های دیافراگم میکروفن

چرا اندازه ی دیافراگم مهمه؟

میکروفن های داینامیک و کاندنسر بر اساس سایز کپسول دسته بندی میشن. دیافراگم های بزرگ و دیافراگم های کوچیک، هرکدومشون جایگاه خودشون رو توی استودیوهای حرفه ای دارن. میکروفن های با دیافراگم متوسط، که تقریبا جدید هستن، ترکیبی از کاراکتر هر دو دیافرگم بزرگ و کوچک رو دارن.

دیافراگم بزرگ

میکروفن های کاندنسر با دیافراگم بزرگ مثل Neumann U87 از مهمترین تجهیزات استودیویی هستن. با این میکرفون ها تقریبا میتونین هر چیزی رو، از وکال بگیرین تا سازهای زهی و سازهای برنجی و پرکاشن رو ضبط بکنین. الگوهای پیکاپ چندگانه و پدهایی که روی بیشتر میکروفن های با دیافراگ بزرگ دیده میشن، این میکروفن ها رو همه کاره ترین میکروفن استودیوی شما میکنه. همچنین میکروفن های داینامیکی با دیافراگم بزرگ هم وجود دارن که برای گرفتن صداهای بلند با انرژی بیس زیاد (مثل kick drum یا toms) مناسب هستن. میکروفن تحسین شده ی Sennheiser MD421 توی این دسته بندی قرار میگیرن.

دیافراگم متوسط

معنای دیافراگم متوسط، خیلی موضوع بحث بر انگیزیه. یکم قبل تر میکروفن هایی با سایز دیافراگم بزرگ و کوچیک وجود داشت، اما جدیدا میکروفن های با سایز دیافراگم متوسط جایگاه خودشون رو پیدا کردن، هر چند که تمام افراد با این دسته بندی موافق نیستن. بیشتر کمپانی های حرفه ای با این موضوع موافقن که هر میکروفنی با اندازه ی قطر دیافراگم ۱٫۵۹ سانتی متر تا ۱٫۹۰ سانتی متر میتونه به عنوان یک میکروفن با سایز دیافراگم متوسط دسته بندی بشه. به طور کلی میشه گفت که این نوع میکروفن ها ترانزینت ها و محتوای فرکانس های بالا رو به دقت دریافت میکنن (مثل یک میکروفن با دیافراگم کوچیک) اما در عین حال صدایی پُر تر و گرم تری دارن (مثل میکروفن های با دیافراگم بزرگ).

دیافراگم کوچک

میکروفن هایی با این سایز دیافراگم معمولا به وسیله ی افراد مبتدی نادیده گرفته میشن، اما این میکروفن ها قابلیت هایی دارن که حتی میکروفن هایی با سایز دیافراگم بزرگ توانایی انجام اون ها رو ندارن. میزان پاسخگویی این میکروفن ها زیاده و دلیل اون دیافراگم کوچیک تر و کم حجم تر اون هاست. این نوع میکروفن ها برای گیتار آکوستیک، چنگ، hi-hat یا هر اینسترومنتی که ترانزینت های تیز و overtoneهای زیادی داشته باشه، ایده آله. خیلی از مهندس های صدا میکروفن هایی با دیافراگم کوچک رو بالای درامز قرار میدن. یکی از مزیت های این میکروفن ها اینه که قراردهی اون ها آسونه و به خاطر ظاهر باریکی که دارن با اسم “میکروفن های قلمی” هم شناخته میشن.

من حامد کوثری هستم و خیلی ممنونم که این مقاله رو برای اینکه اطلاعات خودتون رو در مورد میکروفن ها بالا ببرین انتخاب کردید و امیدوارم که مطالبی که تو این مقاله به شما ارایه شد دقیقا اون چیزی باشه که شما دنبالش بودید.اگر درمورد کارت صداها .میدی کیبوردها یاسیستمهای مناسب آهنگسازی اطلاعاتی میخواین کافیه روی سه تا لینک پایین کلیک کنید واز اون مقاله ها استفاده بکنید.

 
 
 

راهنمای جامع خرید کارت صدا

راهنمای جامع خرید سیستم مناسب آهنگسازی

راهنمای جامع خرید میدی کیبورد

علم تنظیم

آخرین ویرایش ملوداین 5

سلام دوستان نسخه 5 ملودین توانایی اصلی خود را در زمینه ویرایش وکال تقویت می‌کند و این قابلیت را به مراتب قدرتمندتر از قبل می‌سازد.

علم تنظیم

ملوداین چیست؟

سلام دوستان گوینده، Carlo De Bertini، Melodyne را معرفی می‌کند و به نسخه‌های مختلف آن اشاره می‌کند. او بر اهمیت درک اصول اولیه قبل از

علم تنظیم

cakewalk by bandlab 2024

سلام دوستان اعلام اینکه زمان انتشار و قیمت نهایی Cakewalk Sona مشخص نیست بیان اینکه نسخه اولیه ای از این نرم افزار قابل دسترسی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت حامد کوثری