نوشته های علمی وب سایت www.hamedkosari.com

علم تنظیم

سلام دوستان

نقشه راهی که میبینید، توضیحاتی رو در مورد نرم افزارها و سخت افزارهایی که برای ساخت موسیقی الکترونیک (همچنین بسیاری از سبکهای دیگه موسیقی) به شما ارائه می ده.

متخصصین و تولید کننده های موسیقی، نظرات مختلفی در مورد تجهیزات تولید موسیقی دارن

اما تو این مقاله سعی کردیم با دید باز، در مورد کلیات تجهیزات تولید موسیقی توضیحاتی جامعی بدیم.

ساخت موسیقی الکترونیک


 
تجهیزات مورد نیاز برای ساخت موسیقی الکترونیک

 


۱- کامپیوتر

 اصلی ترین جزء تولید موسیقی الکترونیک کامپیوتره. در واقع شما میتونید یه قطعه موسیقی الکترونیک بسیار عالی رو با یک رایانه ی مدرن (ساخته شده در ۵ ساله ی اخیر) تولید کنید. شما دوتا انتخاب دارید : مکینتاش و پی سی. هر دوی این سیستمها به وفور توی استودیوهای حرفه ای و استودیوی خونگی استفاده میشن.

شما میتونید با استفاده از نرم افزارهای مختلفی که غالباً برای هر دوی این سیستمهای عامل طراحی شدن (به جز LOGIC که فقط برای مکینتاش طراحی شده)، موزیکهایی کاملاً خوب و حرفه ای تولید کنید. اگر شما با سیستم عامل ویندوز آشنایی دارید بهتره استفاده از اون رو ادامه داده و اگر با مکینتاش کار کردید، بهتره کارتون را روی همون سیستم عامل ادامه بدید.

اینجوری زمان زیادی رو صرف یاد گرفتن یک سیستم عامل جدید نمیکنید و میتونید بیشتر وقتتون رو صرف یاد گرفتن و ساخت موسیقی الکترونیک و پروسه ی میکس و مسترینگ کنید.

اگر چه در بالا گفتیم که با هر کامپیوتر مدرن و امروزی میشه به تولید موسیقی الکترونیک پرداخت، اما داشتن یک کامپیوتر با توان بالا میتونه خلی کمک کنه و مفیدتر باشه.

هر چقدر قدرت CPU و RAM کامپیوتر شما بیشتر باشه نرم افزار موسیقی شما بهتر و نرمتر کار میکنه و به شما این امکان رو میده تا پروژه های پیچیده تری رو تولید کنید. ضمنا انتخاب یک هارد دیسک مناسب مثل هاردهای اس-اس-دی (Solid State Drive) میتونه سرعت بارگزاری و اجرای نرم افزار موسیقی(DAW) شما رو تا حد زیادی افزایش بده.

در مورد CPU بهتره بگیم هر چقدر پروسسور کامپیوتر قوی تر باشه، بارگزاری نرم افزارهای شما راحت تره و در نتیجه با سرعت بیشتر و تأخیر کمتری میتونید کار کنید. بنابراین یک CPU INTEL i7 میتونه مناسب باشه.

۲- کارت صدا (Sound Card/Audio Interface)

این روزها هر کامپیوتر مدرن، به نوعی مجهز به یک کارت صدای آنبورد بصورت پیشفرض هست، در نتیجه شما میتونید در ابتدا، بدون صرف پول اضافه برای خرید کارت صدایی خارجی شروع به ساختن موسیقی تون کنید.

اگر میخواید از کارت صدای خودتون با تأخیر پایین استفاده کنید و کارت صدای شما دارای سیستم ASIO تعبیه شده نیست (ASIO مخفف Audio Stream Input/Output بوده و یه پروتوکل کارت صداست که توسط شرکت Steinberg تولید شده و

ارتباطی کم تأخیر بین کارت صدا و کامپیوتر رو ایجاد میکنه)، میتوانید از درایور ASIO4ALL استفاده کنید که تقریبا با تمام کارت صداها کار میکنه (حتی با اونهایی که روی مادربورد هستند) و یک ارتباط با تأخیر خیلی کمتر را میسر میکنه.البته در حال حاضر اکثر نرم افزارهای موسیقی بصورت پیش فرض با تشخیص کارت صدای فعلی شما(اگر آنبورد باشه) به صورت خودکار این کار رو براتون انجام میدن.
اگه دنبال کارکرد بهتری هستید و تصمیم دارید مقدار زیادی ضبط از منابع خروجی انجام بدید، در این صورت بهتره از یک کارت صدای حرفه ای تر و با کیفیت بالا استفاده کنید.
اگر قصد خرید کارت صدای حرفه ای تری دارید یا دوست دارید درمورد کارت صداها بیشتر بدونید از مقاله راهنمای جامع خرید کارت صدا در وب سایت استفاده کنید.

۳- مانیتورهای استودیو و هدفون های استودیو

برای میکس کردن لازمه از یک جفت مانیتور مخصوص استودیو استفاده کنید، چون این بلندگوها مخصوصا برای تولید موسیقی و میکس تولید شدن و تون، صدا و هارمونیکها رو به درستی و با جزئیات بیشتری تولید میکنن، در نتیجه صدا و فرکانسها رو بطور واقعی به گوش ما میرسونن.

صدایی که نه باس و نه فرکانسهای بالای اغراق شده ای داره (بر خلاف اسپیکر های خونگی و های فای). استفاده از این نوع اسپیکرها به شما این امکان را می ده تا موسیقی مورد نظرتان رو جوری بسازید که همه صداها بالانس و متوازن باشن(قطعاً این قضیه مرتبط به مهارتهای میکسی شما هم هست) و موسیقی شما در سیستمهای صوتی مختلفی از قبیل سیستم های صوتی اتومبیل، پخش کننده های پرتابل و … خوب صدا بده.
هدفونهای استودیویی هم برای ضبط سازهای مختلف یا ضبط صدای خواننده لازمه.
انواع گسترده ای از هدفونها و اسپیکرهای مانیتورینگ توی قیمتهای مختلف در بازار موجوده. واقعیت اینه که هر چقدر شما بیشتر هزینه مالی کنید، کیفیت بهتری رو تجربه میکنید. توجه داشته باشید که مانیتورهای ارزون قیمت موجود در بازار که تبلیغ بدون رنگ آمیزی کردن صدا رو میکنند، به هر حال مقداری رنگ صدا رو تغییر می دن.

بسیاری از حرفه ای ها در صنعت صدا، برند های Genelec، Focal، Yamaha و Mackie را توصیه میکنند. این برندها مطمئنا کمی گرونتر از بقیه هستند اما کیفیتشون هم بهتره و مطمئن ترن. برای قیمتهای پایین تر M-Audio و KRK توصیه میشه.
اگه توانایی خرید مانیتورهای استودیویی رو ندارید، از هر بلندگویی که در دسترس دارید استفاده کنید و نذارید این قضیه شما را از ساختن موسیقی دلسرد کنه.

در این صورت لازمه قبل از پخش کردن موسیقی تولیدیتون اون رو تا حدی که ممکنه در سیستمهای صوتی مختلف گوش کنید و فرکانسها و میکس رو اونقدر تغییر بدید تا به اندازه ی کافی تو تمام اون سیستمها خوب و متوازن صدا بده(اگرچه بهتره اگه بودجه ای برای ساخت موزیکتون دارید اون رو صرف پرداخت به یه میکس من حرفه ای با تجهیزات حرفه ای کنید و از لحاظ کوالیتی و کیفیت میکس خیال خودتون رو راحت کنید).

ساخت موسیقی الکترونیک

همیشه یادتون باشه که باید مانیتورهای استودیوی خودتون رو در جای درستی قرار بدید (اسپیکرها باید با نقطه شنیداری شما یک مثلث متساوی الاضلاع تشکیل بدن، به طوری که توئیتر اسپیکرها باید در امتداد گوش شما باشه).
البته که توضیحات کامل و جامعی درمورد این موارد رو در دوره بی نظیر استودیوی خونگی خودتو بساز،(موجود در سایت) به صورت کاملا تخصصی توضیح دادیم.
یکی از مهمترین بخشهای تجهیزات استودیویی مانیتورهای استودیویی هستند.

بنابراین بهتره قبل از انتخاب یه مانیتورینگ خوب، تا جایی که ممکن است مدلها و برندهای مختلف را امتحان کنیدو صدای اونهارو گوش کنید.

به فروشگاه هایی که محیط اکوستیکی خوبی رو برای تست انواع اسپیکرمانیتورینگها فراهم کردن سر بزنید و بدون استرس و خجالت ازشون بخواید تا موزیک مورد علاقه تون (رفرنس میکس قابل قبول از نظر شما) رو براتون توی اسپیکرهای مختلف پخش کنن.اینجوری به راحتی میتونید انتخاب درستی داشته باشید.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله اسپیکر مانیتورینگ یا هدفون مراجعه بکنین.

۴- میدی کیبورد کنترولر

داشتن میدی کنترلر ضروری نیست، به شخصه من خیلی آهنگ تولید کرده ام که فقط با ماوس و یا کیبورد کامپیوتر زده شده. خیلی از نرم افزارهای موسیقی مانند Fl Studio، Ableton Live و Logic cakewalk by bandlab ,به شما این امکان رو میدن تا از طریق کیبورد کامپیوتر موسیقی بنوازید (مثل یک پیانوی مجازی).
برای نمونه میتونید این ویدیو رو ببینید
اما داشتن یک کیبورد کنترلر مجزا به شما یک احساس کاملاُ متفاوت میده(بخصوص اگه شما از قبل با نواختن پیانو و یا کیبورد آشنایی داشته باشید).

ساخت موسیقی الکترونیک
۵- نرم افزار (DAW)

دی.اِی.دبلیو یا داو (مخفف Digital Audio Workstation، ایستگاه کاری صوتی دیجیتال) یک نرم افزار یا رابط بین انسان و کامپیوتر برای ساخت و پرداخت موسیقی و یکی از مهمترین عناصر در تولید موسیقی الکترونیکه.
DAW های مختلفی در بازار وجود دارد اما چند تا از بهترین آنها برای موسیقی الکترونیک Logic Pro X، Ableton Live ,cakewalk by bandlab,Fl Studio و Reason میباشد. نرم افزارهای خوب دیگری نیز برای تولید، ضبط و میکس موسیقی نیز وجود دارد که عموماً برای موسیقی الکترونیک نیستند (مانند Protools، Cubase و Sonar)
در مورد انتخاب نرم افزار، نظرات مختلفی وجود داره.

اما بنده بعد از استفاده از Fl Studio، Cubase، Logic، Pro Tools و Ableton live به این نتیجه رسیده ام که این نرم افزار ها عموماً (تا ۸۰ درصد) کارایی یکسان دارن.

فقط محیط نرم افزارها و شمایل اونها(رابط کاربری و دسترسی به ابزارها )کمی متفاوته و همچنین هر کدوم از اونها ممکنه ابزارهایی مخصوص خودشونو داشته باشن که دیگری نداشته باشه.

اما به هر صورت، انتخاب نرم افزار کاملاً به خودتون بستگی داره. ممکنه مثلاً گروه یا آهنگساز مورد علاقه شما از نرم افزار Fl Studio استفاده کنه یا اینکه شما دنبال یک منبع آموزشی حرفه ای برای یک نرم افزار باشید و اونو پیدا کنید بنابراین شما انگیزه بیشتری برای یاد گرفتن این برنامه خواهید داشت.

اگر نظر شخصی من را برای استفاده از DAW بپرسید، من برای موسیقی الکترونیک Ableton Live رو پیشنهاد میکنم، چرا که علاوه بر ابزارهای قدرتمند برای ساخت موسیقی و میکس، امکان اجرای زنده رو هم به ما می ده.

برای سبکهای دیگه موسیقی از جمله پاپ و راک و مخصوصاُ آهنگهایی که توش ساز زنده نقش زیادی رو داره، بنده Pro Tools و یا Cubase و cakewalk by bandlab رو توصیه میکنم و برای تازه کارها و کسانی که میخواهند در سبکهای مختلفی موسیقی بسازند، cakewalk by bandlab را پیشنهاد میکنم.

چون علاوه بر ابزارهای قدرتمند، رابط کاربری بسیار ساده و کار آمدی داره و از همه مهمتر اینکه توی کشور ما که اکثرا از نرم افزار های کرک شده و قفل شکسته استفاده میکنن یک نرم افزار اورجینال اما رایگان میتونه خیلی از مشکلات اولیه که میتونه انگیزه تازه کارهارو بگیره رو از بین ببره و هنر جو این مزیت فوق العاده رو داره تا با خیال راحت از یک DAW با کیفیت و قدرتمند و البته اورجینال استفاده کنه.

مفتخریم که گروه آموزشی حامد کوثری برای اولین بار در ایران آموزش کامل و جامع نرم افزار سونار رو آماده و در اختیار علاقه مندان قرار داده است برای تهیه این دوره میتونین از لینک زیر اقدام به خریداری کنین.

دوره آموزش نرم افزار آهنگ سازی cake walk by bandlab (سونار سابق)

۶- پلاگین های نرم افزاری (سینتی سایزرها و افکت پلاگین ها)

سازهای مجازی، یک الزام برای کسایی که موسیقی الکترونیک میسازند محسوب میشه. اغلب این نرم افزار ها با فرمت های Vst (برای نرم افزارهایی مثل ابلتون لایو، کیوبیس و سونار cakewalk by bandlab) ، AU/Audio Units (برای نرم افزارهای لاجیک و ابلتون لایو) و RTAS (برای Protools) ساخته میشن.

سینتی سایزرهای مجازی، کاملاُ شبیه سینتی سایزرهای سخت افزاری عمل میکنن و برای شما امکان ساختن صداهای الکترونیک رو از طریق اوسیلاتورها (نوسان سازها) میسر میسازن.

تنها تفاوت این نرم افزارها اینه که شما باید اونهارو بارگزاری و نصب کنید وبعد از اون میتونید هم بصورت Stand Alone و در محیط سیستم عاملتون و هم بصورت میهمان در DAW اونهارو اجرا کنید و با داشتن این نرم افزارهایی که معادل فارسیش میشه افزونه صداهایی رو تولید و ملودی ها تون رو بنوازید و یا بنویسید.

تعداد زیادی از پلاگین ها هم هستند که فقط تولید افکتهای صوتی رو به عهده دارند (افکتهایی معروفی مثل ریورب،دیلِی، اکولایزر، کرس، فِیزر، کمپرسوز و …)
شما میتونید هزاران پلاگین رو از طریق اینترنت بخرید یا دانلود کنید.

البته هرکدوم از این پلاگین ها و وی اس تی ها روش نصب متفاوتی دارن که من توی یک ویدیو آموزش نصب و راه اندازی چندتا از کاربردی ترینهای این پلاگینهارو براتون تهیه کردم. آموزش نصب vst

 

ساخت موسیقی الکترونیک
۸- سمپل ها:

 شما به مقدار زیادی سمپل صدایی نیاز دارید. این سمپل ها معمولاً صداهای ضبط شده و یا تولید شده ی درامز (کیک، اسنر، های هت، کرش، تامز و …)، پرکاشن ها و سازهای کوبه ای، و افکت ها و حتی صدای سازهای ملودیک و هارمونیک مثل گیتار هستند.

معمولاُ سمپل پک ها، بسته هایی از سمپل هستند که برای یک سبک خاص مورد استفاده قرار میگیرند، مثلاُ صداهای کیک، اسنر و درامزی که در Deep house استفاده میشه با اونهایی که توی سبک Trance بکار گرفته میشه متفاوته (اما یادتون باشه که در آخر این شما هستید که تصمیم میگیرید از چه صداهایی استفاده کنید).
تعدادی از شرکت های معروف تولید کننده سمپل پک :
Loopmasters
Sample Magic
Wave Alchemy
Big Fish Audio
Primeloops

Vengeance
Best Service
Ueberschall
Producerloops
Soundstosample
Kshmir

بعد از انتخاب و تهیه کردن سخت افزار و نرم افزارهاتون، زمان ساختن موسیقی الکترونیک فرا میرسه. اما چطوری؟

۹- به موسیقی های مختلف گوش کنید و یاد بگیرید

یکی از بهترین روشهای یادگیری موسیقی الکترونیک، شنیدنه.

موسیقی دیگران رو بشنوید و سعی کنید دقیقاً مثل اونهارو تولید کنید. دقیقا مثل خیلی از نقاش ها که نقاشی رو با کپی کردن آثار دیگران یاد میگیرند (البته نمیگم که شما یک ملودی یا شعر رو دقیقاً کپی کنید و بدون اجازه از ناشر و خالق اون استفاده کنید، این کار از لحاظ قانونی و اخلاقی هم قابل قبول نیست)

شما میتونید در ابتدا این کار روفقط برای یادگیری و کسب تجربه انجام بدید و بعدها ایده های خودتون رو اعمال کنید. قبل از اینکه بتونید آهنگهای خودتون رو بسازید.

تا میتونید آهنگهای دیگران رو توی سبک مورد نظرتون گوش کنید، آنالیز کنید (مخصوصاُ فرم و ساختارشون رو) و در نهایت یاد میگیرید که چچوری آهنگ بسازید و چجوری قسمتهای مختلف موسیقی را به هم وصل کنید.
برای ساختن موسیقی الکترونیک، مراحل زیر رو توصیه میکنم:

تصمیم بگیرید که در کدوم سبک میخواید موسیقی بسازید
تعدادی آهنگ تو همون سبک تهیه کنید. برای مثال به سایت Beatport.com برید. این سایت، پر طرفدار ترین فروشگاه آنلاین موسیقی الکترونیکه و شما میتونید توی این وبسایت معروفترین آهنگها رو در تمامی سبک های موسیقی الکترونیک پیدا کنید.
به ساختار موسیقی گوش کنید
یک موسیقی که دوست دارید رو انتخاب کرده و به دقت اون رو گوش کنید (برای چندین بار).

اونو آنالیز کنید و فرم موسیقی رو یاد بگیرید. همه ی آهنگها (تقریباً توی همه ی سبک ها)، معمولاُ از یک سری ساختارهای معمول و منطقی تبعیت میکنن.

سعی کنید بتونید ساختار آهنگ مورد علاقه تون رو آنالیز کنید (روند موسیقی چیه، قسمت اینترو، ورس ها، بریک داون و کورس اون چند میزانه و چه مقدار زمان میبره… به زبان ساده تر، چه اتفاقی می افته؟ کی اتفاق می افته؟).
اگر ما به آهنگهای پر طرفدار معمول امروز توجه کنیم، میبینیم که معمولاُ طول اونها بین ۳ تا ۴ دقیقه است و خیلی از اونها از ساختار زیر پیروی میکنند:
[Intro]->[Verse]->[Chorus]->[Verse]->[Chorus]->[Bridge]->[Chorus]->[Outro]
در مواقعی، کرس (ترجیع بند) میتونه نقش اینترو (مقدمه) رو ایفا کنه، در این صورت ساختار موسیقی اینجوری میشه:

[Intro]->[Verse]->[Chorus]->[Verse]->[Chorus]->[Bridge]->[Chorus]->[Outro]
علاوه بر این ساختار، ساختارهای دیگه ای هم وجود داره که آهنگها از اون تبعیت میکنند. برای یاد گرفتن اونها باید تا اونجایی که میتونید به موسیقی های مختلف گوش کنید و اونها رو آنالیز کنید.
در سبک EDM – Electronic Dance Music و ترنس و یا موسیقی هایی که معمولاُ برای کلابها تهیه میشه، ساختار موسیقی کمی با آهنگهای پاپ رادیویی متفاوته.

بخش های مختلف، طولانی تر هستند و مقدمه (اینترو) هم مثل یه زمینه ساز بزرگ (Buildup) برای قسمت فرو افتادگیه (Breakdown). همین پایین، یه ساختار معمول را در سبک EDM می بینید:
[intro]->[breakdown and buildup]->[section after the breakdown and buildup. It’s usually called drop, release or climax]->[outro]
یا نسخه ای طولانی تر:
[intro]->[breakdown and build-up]->[drop]->[another breakdown and buildup]->[drop again]->[outro]
توضیحاتی در مورد اصطلاحات بالا:
Intro (اینترو یا مقدمه): قسمتی که به تدریج، موسیقی رو آماده ی رسیدن به قسمت اصلی میکنه. معمولاُ در مقدمه ی آهنگهای الکترونیک، یک جزء و المان بعد از هر ۸ یا ۱۶ میزانبه موسیقی اضافه میشه.

مثلاُ در ۸ میزان اول فقط Kick زده وارد میشه وبعد از اون Hihat ها و یا Clap وارد میشه. بعد از ۸ میزان دیگه باس وارد شده و ….
Verse : اولین قسمت کلام موسیقی که داستان اصلی آهنگ را تعریف میکنه. هر آهنگ میتونه از یک تا چند ورس داشته باشه.

هر کدام از این قسمتها میتونن یه قسمت از داستان شما را تعریف کنن، به عبارت دیگه هر ورس یک داستان کوتاهه که به وسیله کرس (Chorus) به هم متصل میشن. عموماً تمام ورس ها از لحاظ موسیقی یجورن ولی از لحاظ شعری متفاوتند.

Chorus : قسمتی از موسیقیه که معمولاً چند مرتبه تکرار میشه و بنابراین راحت تر از قسمتهای دیگه به یاد میمونه(در ایران، به این قسمت ترجیع بند یا گوشواره هم گفته میشه). کورس یا کوراس، معمولاُ چکیده ای از داستان موسیقی رو بیان می کنه و میتونه معنی «پس….» یا «بنابراین…» بده.

بعضی اوقات هم کورس در اول موسیقی اجرا میشه که میشه اونو اینجوری معنی کرد که «موسیقی من در این مورده.

قوانینی در مورد ساختن کرس:

۱- ملودی و شعر رو کوتاه نگه دارید. شعر رو در حدود ۴ مصراع بنویسید تا بعد از چند بار تکرار شدن، شنونده از اون خسته نشه و همچنین به سرعت در ذهن شنونده ثبت بشه.

۲- موسیقی را بیشتر کنید

– معمولاُ کورس باید قوی تر باشد (ولی لزوماً نباید صداش بلند تر باشه). حداقل یک جزء به موسیقی اضافه کنید.

۳- سعی کنید در کورس موزیکتون یک وجه تمایز با بقیه قسمتهای موسیقی ایجاد کنید – حتماُ باید کاری کنید که کورس از بقیه موسیقی جدا بشه. صدای سازسولو یا لیدتون رو عوض کنید و یا از یک الگوی ریتمیک دیگه ای در کورس استفاده کنید. حتی میتونید آکوردهای این بخش رو از بخشهای دیگه متمایز کنید.

Bridge : همونطورکه از اسمش پیداست، این قسمت مثل یه پله از یک سمت آهنگ به طرف دیگه.

بریج ها برای جلوگیری از یکنواخت شدن موسیقی استفاده میشن و میتونن موزیکال (فقط موسیقی) و یا لیریکال (شعری) باشن. بعضا به بیرج ها Middle 8 هم گفته میشه چون طول اونها معمولاً ۸ میزان (۸ بسته ی ۴ ضربی) هستند.

Breakdown و Buildup :
این قسمتها بیشتر در سبک های Electronic Dance Music شنیده میشن. قسمتی که اجزایی که در قسمت مقدمه معرفی شده برای مدتی محو شده و ایده ی بزرگ موسیقایی شما معرفی میشه (که میتونه یک ملودی احساسی و یا یک ملودی بالا برنده (Uplifting) باشه.

توی این قسمت شما شروع به تولید یک تنش و کششی میکنید که به قسمت drop ختم میشه.

Drop/Release/Climax:
این قسمت، بهترین قسمت آهنگهای EDM هست (تقریباً مثل Chorus در آهنگهای با کلام). معمولاُ سازهای کوبه ای، باس، و ملودی اصلی همگی اجرا میشن و تقریباُ همه چیز در حالت انفجار قرار داره.
Outro:
قسمت پایانی موسیقی – در موسیقی الکترونیک و مخصوصاُ EDM، همه چیز کم کم محو میشه. اما در سبکهای پاپ و عامه پسند، میتونه یک ملودی خاص، قسمتی از ملودی مقدمه، تکرار کرس و … باشه.بنابراین وقتی که شما به آهنگ مورد علاقه خود گوش میکنید:
به صداهای استفاده شده توجه کنید
خوب گوش کنید و بنویسید. مثلاُ صدای سینت سایزر لید دندون اره ای، صدای باس موج مربعی، پَد های بزرگ، افکتهای عجیبی که در موسیقی الکترونیک به وفور شنیده میشن و … سعی کنید صداهایی رو که میشنوید رو در سینت سایزر های مجازی خودتون بسازید (و یا از پریست های ساخته شده استفاده کنید).

بسیاری از سینت سایزرهای نرم افزاری تعداد زیادی صداهای از قبل ساخته شده رو در اختیارتون قرار میدن، از اونا استفاده کنید!
ملودی ها:
به ملودی ها توجه کنید، مثلاً بعضی آکوردها یا زنجیره های آکوردی خاص در سبک ترنس زیاد استفاده میشه. از اونها استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید که همیشه فضای خالی برای پیاده کردن ایده های جدید هست).

صدای افکتها:
به صدای افکتهایی که در موسیقی ها استفاده شده توجه کنید، این صداها به وفور در موسیقی های الکترونیک استفاده میشن (به خصوص مواقعی که از یک بخش، به بخشی دیگه تغییر وارد میشویم). انواع این صداها swooshes، risers، uplifters، downlifters و white noise sweeps هستند که میتونیم اونها رو به راحتی در سمپل پک های مختلف پیدا کنیم.
۱۰- با درامز و باس شروع کنید
بعضی اوقات، من راحت تر هستم تا با ریتم درامز شروع کنم. در این مرحله، سمپلهایی که پیشتر راجع بهشون صحبت کردیم مورد استفاده قرار میگیرن. حتی شما میتونید از لوپهای آماده برای ساختن ریتم موسیقیتون استفاده کنید.

صرفنظر از سبک موسیقی، با استفاده از یک لوپ خوب میتونید به راحتی به سراغ سازهای دیگه مثل باس برید. یادتون باشه که معمولاُ درامز و باس در کنار هم هستند و تقریباُ از مهمترین اجزاء موسیقی الکترونیک هستند. به شما پیشنهاد میکنم که وقت زیادی رو صرف این مرحله کنید.

۱۱- ملودی ها رو اضافه کنید

در این مرحله، باز هم با سینت سایزرها سر و کار داریم. ملودی خودتون رو روی درامز و باس سوار کنید.

همونطور که بالاتر گفته شد، خیلی از وی اس تی ها، صداهای آماده ای دارند که میتونید با اونها شروع کنید. ملودی خودتون رو بسازید و بعد صداها رو با استفاده از نابها و اسلایدرها تغییر بدید تا به صدای مورد نظر خودتون برسید.

۱۲- میکس کردن

میکس کردن، یکی از مهمترین مراحل تولید موسیقیه. چنانچه اگر موسیقی شما شعر و ملودی زیبایی داشته باشه اما میکس خوبی نداشته باشه، در نهایت خوب پخش نمیشه.

(مخصوصاً در سبکهای موسیقی الکترونیک و دنس). وقتی من آهنگها رو میکس میکنم، بیشترین قدرت رو به کیک درام میدم. در بیشتر سبکهای موسیقی الکترونیک، درامز بخش مهمیه که باید به وضوح شنیده بشه.

بعد از اون باس و بعد سازهای دیگه رو بالانس میکنم (اغلب با کیک). برای اینکه هر کدوم از سازها و اجزاء موسیقی به خوبی شنیده شن، لازمه که این اجزاء رو از لحاظ فرکانسی، تفکیک کنیم.

مثلاً فرکانسهای پایین رو از تمام اجزاء (به جز کیک و باس) حذف کنیم و یا فرکانسهای بالا را از کیک و باس حذف کنیم و به این ترتیب، برای هر کدوم از اجزاء موسیقی، فضایی مخصوص خودش رو ایجاد کنیم.

۱۳- تربیت شنوایی (به حرفه ای ها گوش کنید).

در این قسمت لازمه که دوباره به آهنگ های مورد علاقه تون تو سبک مورد نظر گوش کنید و به میکسش توجه کنید. ببینید چه صدایی در چه لِول و سطحی قرار داره؟ چه صدایی بیرون تر و چه صدایی در میکس محو شده؟ موسیقی شما در مقایسه با آن موسیقی چگونه صدا میده؟

نکته: سعی کنید موسیقی خودتون رو تا جایی که امکان داره توی سیستمهای صوتی مختلف گوش کنید.

سیستم صوتی اتومبیل، استریوی خونگی، سینمای خونگی، هدفون های مختلف، حتی اسپیکر کوچک گوشی موبایل. سعی کنید تمام اونها رومقایسه کنید و موسیقیتون رو طوری میکس کنید که در تمام اونها خوب صدا بده.

در نهایت، بهتره بگم تولید موسیقی، علمی نیست که یک شبه نصیب کسی بشه. برای حرفه ای شدن در این وادی، به تمرین، ممارست، مطالعه و آزمون و خطای زیادی احتیاج دارید. ناامید نشید و پشتکار داشته باشید… حتماً موفق خواهید شد

عاشقتونم

علم تنظیم

آخرین ویرایش ملوداین 5

سلام دوستان نسخه 5 ملودین توانایی اصلی خود را در زمینه ویرایش وکال تقویت می‌کند و این قابلیت را به مراتب قدرتمندتر از قبل می‌سازد.

علم تنظیم

ملوداین چیست؟

سلام دوستان گوینده، Carlo De Bertini، Melodyne را معرفی می‌کند و به نسخه‌های مختلف آن اشاره می‌کند. او بر اهمیت درک اصول اولیه قبل از

علم تنظیم

cakewalk by bandlab 2024

سلام دوستان اعلام اینکه زمان انتشار و قیمت نهایی Cakewalk Sona مشخص نیست بیان اینکه نسخه اولیه ای از این نرم افزار قابل دسترسی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت حامد کوثری