اتوتیون یا ملوداین

Autotune VS Melodyne

به نام خدای مهربون
سلام من حامد کوثری هستم مدیر و موسس سایت آموزشی حامد کوثری

تفاوت و مزیتهای ملوداین و اتوتیون

توی این مقاله به این سوال پاسخ میدیم

اتوتیون یا ملوداین

اتوتیون-autotune-و-ملوداین-melodyne دو تا نرم افزار پلاگین قدرتمند هستن که کسانی که کار صدا یا کار میکس میکنن از اینها استفاده میکنن اما تفاوت اینها چیه؟

اولین تفاوت اینها اینه که ملوداین میتونه هم به صورت مستقل کار بکنه هم به صورت یه پلاگین یا vst توی Daw شما براتون کار بکنه اما اتوتین باید حتما تحت نظر یک نرم افزار میزبان یا Daw براتون کار بکنه.


اتوتیون یا ملوداین


یکی از مهمترین ویژگی های نرم افزار ملوداین نسبت به اتوتیون اینه که شما میتونین نسبت به جزییات بیشتری در مورد اون صدایی که میخواین تصحیح نت بکنین بپردازه و اگه جزییات خیلی براتون مهمه که دقیق انجام بشه حتما از ملوداین استفاده بکنین.

اتوتیون یا ملوداین

یکی دیگه از مزیتهای ملوداین اینه که شما میتونین کشش نتهاتون رو یا اون نتی که خواننده خونده رو تغییر بدین اگر سریع خونده میتونین آروم ترش بکنین که در کل ابزارهای کوانتایزه فوق العاده ای رو در اختیارتون میذاره.

عمده ترین تفاوت بین ملوداین و اتوتیون اینه که شما میتونین به صورت دستی توی ملوداین نت هاتون رو تغییر بدین ولی توی اتوتیون به صورت اتوماتیک این کار رو انجام میده.

شاید اولش جذاب باشه که این کار به صورت اتوماتیک انجام میشه اما اگه ریزه کاری داشته باشین اتوتیون از پسش برنمیاد و اینجاست که ملوداین قد علم میکنه و به راحتی این کار رو انجام میده.

یه مزیته خیلی خوبی که اتوتیون داره اینه که توی اجراهای زنده و توی کنسرت ها میشه از اتوتیون استفاده کرد اما از ملوداین فقط میشه به صورت افلاین ازش استفاده کنین.

اگر هنوز به پاسخ این سوال نرسیدید که اتوتیون یا ملوداین کدوم یک برای تیون وکال بهتر عمل میکنه ادامه این پست رو از دست ندید.

یکی دیگه از قابلیتهای ملوداین اینه که شما میتونین یک سری تنظیماتی که در مورد داینامیک صداتون هست، تحریرها ویبریشن ها و چندین کار دیگه رو توی ملوداین انجام بدین اما این موارد توی اتوتیون محدود هستن.

اگر دنبال یه صدای رباتیک هستین میتونین از اتوتیون به راحتی استفاده بکنین و خیلی سریع این کار رو براتون انجام میده این اتفاق توی ملوداین هم میافته اما یخورده طول میکشه.با این حال از کدوم استفاده کنیم؟اتوتیون یا ملوداین ؟

یکی از مهمترین ویژگی های ملوداین نسبت به اتوتیون تصحیح سی بیلنت ها یا همون صداهای نفس یا سین و شین هست که اینقدر ملوداین این کار رو قشنگ و دقیق انجام میده که وقتی که ازش استفاده بکنین از نتیجه اش شگفت زده میشین.

برای درک بهتر این موضوع و اینکه ملوداین چجوری اینکار رو میکنه  حتما ویدیوی بعدی من رو توی سایت ببینی که در مورد سی بی لیانت ها هست و کنترلشون که ملوداین به صورت فوق العاده این کار رو برامون انجام میده. 

اما هنوز به جواب این سوال که کدوم بهتره اتوتیون یا ملوداین نرسیدیم…

یه نکته خیلی مهم توی ملوداین که توی اتویون نیست قسمت polyfonic ملوداین که بهتون این اجازه رو میده که سازهایی که به صورت هارمونیک مثل گیتار(به صورت آرپژ، ریتم) یا پیانو که چند نت رو به صورت همزمان مینوازیم رو جدا میکنه و نت هایی رو که فالش میزنین یا حتی خارج هستن رو تصحیح میکنه که این خودش بزرگترین و بهترین قابلیت ملوداینه که توی کمترین نرم افزاری اینو میبینین.

برای دریافت نسخه بروز این پلاگین ها میتونید از این لینک استفاده کنید

مهندسین صدا از کدام یک از این پلاگین ها استفاده میکنن؟

اتوتیون یا ملوداین ؟

مهندسین صدا اکثرا از هر دوی اینها استفاده میکنن تا نتیجه خیلی بهتری رو بگیرن. یعنی بخشی از وکال رو با ملوداین تصحیح میکنن و بعد با اتوتیون یکسری الگوریتم ها رو روی اون اجرا میکنن که نتیجه حرفه ای تری براشون داره.

پس در نتیجه استفاده درست از هر دو این نرم افزار ها میتونه نتیجه فوق العاده ای به شما بده.

برای آشنایی بیشتر با نرم افزار قدرتمند ملوداین پیشنهاد میکنم آموزشهای رایگان نرم افزار ملوداین رو در همین وب سایت ببینید.

عاشقتونم


 

 

شاید این مطالب براتون جالب باشه

ورود به سایت حامد کوثری